وی گفت: ایران در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رتبه اول صادرات گندله را داشته است و بالاترین صادرات ۱۰ میلیون تن بوده و جذابیت فولاد میانی مزیت کشور ما محسوب می شود که عمده صادرات از طریق مرزهای آبی اتفاق افتاده است.
ابراهیمی افزود: ایران در بازارهای جهانی و صادرات با چالش هایی زیادی روبهرو است، از جمله قیمتگذاری ها که چین و روسیه از جمله تعیین کنندهها هستند، چین از کشور مصرف کننده به صادر کننده تبدیل شده که صادرات آن با جهش زیادی در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ پیشرفتهاست. آسیای شرقی یکی از بهترین بازارها برای صادرات است که کشور چین به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل فولاد خوزستان ادامه داد: روسیه از دیگر کشورهای تعیین کننده قیمت فولاد است، که به خاطر جنگ اوکراین از بازارهای اروپایی تاحدودی کنار گذاشته شده است، اما حوزه فعالیت خود را در آسیا و آسیای میانه افزایش داده که کمی مشتریان و بازارهای ایران را محدود کرده است.
ابراهیمی افزود: سهم صادرات فولاد در زنجیره صادرات غیرنفتی بعد از پتروشیمی دوم است و ۷.۸ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است، صادرات صنعت در ایران چندان خوب نیست و سیاست ها در کشور ما تنبیهی است تا تشویقی و نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد و اختلاف قیمت موجب شده که رانت ارزی اتفاق بیفتد و صنعت را با چالشهای جدی روبرو کند و تامین مواد اولیه با ارز ۸۰-۷۰ تومانی است و فروش با ارز ۴۸-۴۷ تومانی و این به ضرر صنایع است.
وی ادامه: از دیگر چالش های صنعت فولاد، وجود شرکت های بازرگانی و حتی کارت های بازرگانی اجارهای است که موجب ضرر فولادی هاست و با وجود خرید و فروش و واسطهگری اینها ارزی به کشور بر نمیگردد. اما مهمترین چالش صنعت فولاد، محدودیت های انرژی است که نفس صنعت، فولاد و صادرات را گرفته و موجب کاهش روند تولید و خواب رفتگی صنایع شده است و تولید فولاد که مزیتنسبی کشور ما محسوب میشد را به تهدید تبدیل کرده است؛ از دیگر چالش های صنعت فولاد نبود زیرساخت است؛ ۸۵ درصد صادرات از مسیر بنادر اتفاق می افتد که عدم زیرساخت های مناسب و نبود بنادر اختصاصی برای فولاد چالش های جدی ایجاد کرده است.
ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در پایان سخنان خود گفت:راهکارهایی باید بیندیشیم که دستور العملهای خلقالساعه را تعدیل کند و محدودیتهایی که به واسطه تحریم ها ایجاد شده به فرصت تبدیل شود و از آن عبور کنیم. ما امیدواریم به واسطه انجمن ها و دستورالعملها مثبت و کاربردی بتوانیم چالش ها را از میان برداریم و روند صادرات و تولید و فروش را تعدیل کنیم.