جمعه 30 شهریور 1403
صفحه اصلیاخبارحکایتی از مشکلات متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن . خوزستان

حکایتی از مشکلات متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن . خوزستان

واحدهای مسکن ملی که در استان خوزستان ساخته شده‌اند، بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته . این واحدها از زمین‌های رایگان دولت بهره‌مند شده‌اند و متقاضیان نیز از تسهیلاتی مانند تخفیف در صدور پروانه و خدمات مهندسی استفاده کرده‌اند. اما با این حال، تورم بالا باعث شده است که قیمت این واحدها هر روز بیشتر شود.

بیش از یک میلیارد تومان هزینه ساخت یک واحد 90 متری

تهیه منابع مالی از طریق آورده متقاضیان، چالش اصلی طرح نهضت ملی مسکن است که بر اساس شواهد و دلایل، دولت در این مورد با مشکلات زیادی مواجه شده است. در ابتدای این طرح که چهار سال پیش آغاز شد، قرار بود واحدهای مسکن ملی با هزینه متری ۲.۷ میلیون تومان احداث شوند اما با توجه به تورم، دولت اعلام کرد که این عدد به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

متقاضی که طی 4 سال با بدبختی و فروش زندگی 360 میلیون تومان به صورت قسطی و هر بار 10 میلیون تومان و 40 میلیون تومان و …. توانسته آورده خود را تامین کند . یک راننده تاکسی و کارگر چطوری می توانند این پول را تهیه کنند؟ وقتی هم با تاخیر می پردازد، تهدید به حذف می شوند و واحد آنها به دیگران که اغلب دلالان هستند واگذار می شود.

متقاضیانی که در این طرح ثبت نام کرده اند در حال حاضر هیچ قرارداد مشخصی در دست ندارند و تنها در اولویت تخصیص پروژه قرار گرفته اند و اگر متقاضیان در طول روند اجرای پروژه امکان تامین منابع مالی خود رانداشته باشند ناچار مجبور به جابه جایی و یا حذف متقاضیای .

1 – بررسی مفاد قراداد منعقده با شرکت‌های پیمانکار و برخورد با مدیران و مسئولین خاطی در اداره مسکن و شهرسازی به دلیل عدم نظارت دقیق و اجرای پروژه در زمان مقرر.

۲- پیگیری حقوقی و مشخص نمودن نحوه ضرر و زیان وارده به متقاضیان به دلیل تأخیر در ساخت پروژه توسط اداره مسکن و شهرسازی.

۳- عقد قرارداد اداره مسکن و شهرسازی با متقاضیان و تعیین تاریخ دقیق تحویل پروژه. همچنین تعیین مبلغ دقیق پروژه که طبق قانون .

۴- اگر قرار است مسکن ملی با قیمت روز محاسبه شود پس باید در آینده و پس از ساخت پول دریافت شود نه اینکه با پول ما مسکن ساخته شد و پس از گذشت در اینده نسبت به تورم قیمت به نرخ روز محاسبه و از ما دریافت شود که اینکار نه شرعی و اسلامی است نه انسانی و منطقی که باید قیمت برآورد شده دقیقا به خریدارن مسکن ملی اعلام شود.

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر