جمعه 30 شهریور 1403
صفحه اصلیفرهنگ و هنرکوه تنگوان اندیمشک

کوه تنگوان اندیمشک

یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری اندیمشک که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده، ارتفاعات زیبای تنگوان است که در فاصله اندکی از این شهر قرار دارد. طبیعت بکر و دست‌نخورده کوه تنگوان و مناظر خیره‌کننده پیرامون آن، از دیرباز یکی از جاهاي ديدني و مقاصد اصلی طبیعت‌گردان در شمال استان خوزستان به‌شمار می‌رفته است.

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، کوه تنگوان دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در تاریخ منطقه نیز هست. همچنین وجود سد و نیروگاه بزرگ دز در کنار این کوه، بر ارزش آن افزوده است.

بنابراین کوه تنگوان را می‌توان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در سفر به دزفول دانست که علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، دارای ارزش‌های تاریخی و زیست‌محیطی فراوان نیز می‌باشد. پس حتما در سفر به جنوب، این کوهستان زیبا را از دست ندهید.

معرفی کوه تنگوان

کوهستان زیبای و دره تنگوان در شمال شهرستان اندیمشک واقع شده است. اندیمشک یکی از شهرستانهای استان خوزستان است که در شمال این استان قرار گرفته و تنگوان یکی از جاذبه‌ها و جاهاي ديدني طبیعی مهم دزفول به‌شمار می‌رود.

کوه تنگوان یکی از بلندترین و مرتفع‌ترین کوه‌های منطقه شمال خوزستان است که در امتداد جهت کلی رشته کوه زاگرس قرار گرفته‌است. این کوهستان دارای دو ضلع شمال غربی و جنوب شرقی است.

ضلع شمال غربی تنگوان با دره بالارود شمالی قطع می‌شود و پرتگاهی عمیق دارد. پس از آن، شیب کوه به سمت جنوب شرقی ملایم‌تر می‌شود. ضلع جنوب شرقی تنگوان نیز با کوه سنگ سیلان ادامه پیدا می‌کند و سپس به دره‌های عمیق رودخانه‌های منطقه مانند دز، قلعه مختار و چمسبز ختم می‌گردد.

کوه تنگوان یکی از زیباترین و مرتفع‌ترین نقاط طبیعی در شمال استان خوزستان است که در شمال شهر اندیمشک قرار گرفته و همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

معرفی کوه تنگوان

محیط اطراف کوه تنگوان در استان خوزستان

سد و نیروگاه بزرگ دز یکی دیگر از نقاط مهمی است که در کنار کوه تنگوان واقع شده و ارزش این منطقه را دوچندان کرده است.

سد دز با هدف تولید برق و تأمین آب کشاورزی در شمال استان خوزستان و در فاصله ۱۹ کیلومتری شمال شهر اندیمشک ساخته شده است. این سد بزرگ در غرب  کوه تنگوان قرار گرفته و بخش غربی دیواره آن به دامنه‌های غربی این کوه متصل است و تاثیر زیادی بر وضعیت جوی کوه تنگوان داشته است.

در هنگام پر آبی و افزایش سطح آب مخزن سد، حجم عظیمی از آب به دامنه‌های صخره‌ای تنگوان تکیه می‌کند و فشار وارده بر کوه را تحمل می‌کند. وجود این سد عظیم و دریاچه پشت آن، منظره‌ای بی‌نظیر به کوهستان زیبای تنگوان بخشیده است و در مطبوع بودن آب و هوا کوه تنگوان تاثیر زیادی دارد.

ویژگی‌های کوه تنگوان خوزستان

 کوه تنگوان دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را به یکی از بهترین مقاصد کوهنوردی در استان خوزستان تبدیل کرده است.

ارتفاع کوه تنگوان حدود ۶۰۰ متر است. البته هرچه از شمال غربی به سمت جنوب شرقی پیش می‌رویم، ارتفاع کوه به تدریج و با شیب ملایمی کاهش می‌یابد.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تنگوان، داشتن دیواره‌های صخره‌ای نسبتاً صاف و عمودی است که آن را بسیار مناسب برای صخره‌نوردی می‌کند. البته صعود به این کوه همواره با خطراتی همراه است و نیاز به مهارت، آمادگی جسمانی و تجهیزات لازم دارد.

در مجموع، تنگوان با داشتن ارتفاع متوسط، دیواره‌های صخره‌ای صاف و چشم‌اندازهای زیبای اطراف، یکی از بهترین مقاصد صخره‌نوردی و کوهنوردی در شمال خوزستان محسوب می‌شود که هر ساله کوهنوردان زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

اگر علاقمند بودید مقاله کوه اورین را بخوانید.

زیست بوم کوه تنگوان

 کوه تنگوان علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، دارای تنوع زیستی و جانوری بسیار غنی و ارزشمندی نیز می‌باشد.

این منطقه کوهستانی یکی از زیستگاه‌های مهم پستاندارانی همچون کل و بز وحشی است. در گذشته تنگوان به دلیل وفور جانوران شکاری، یکی از مناطق مورد توجه شکارچیان به‌شمار می‌رفت.

اما امروزه با توجه به ارزش زیست‌محیطی و تنوع جانوری بالای تنگوان، این منطقه توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

منطقه شکار ممنوع چهل‌پا که نام دیگر تنگوان نیز هست، امروزه یکی از مناطق تحت مدیریت حفاظتی سازمان محیط زیست به‌شمار می‌رود تا از تنوع زیستی آن محافظت شود.

 کوه تنگوان به عنوان یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست، زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش منطقه به حساب می‌آید.

منطقه حفاظت شده چهل‌پا در تنگوان، از جمله مهمترین زیستگاه‌های بز کوهی در استان خوزستان است. به دلیل دسترسی دشوار و محدودیت‌های شکار، بز کوهی توانسته در این منطقه با جمعیت مطلوبی به حیات خود ادامه دهد.

علاوه بر بز کوهی، پوشش گیاهی متنوع تنگوان نیز از دیگر ویژگی‌های این منطقه حفاظت‌شده است. انواع گیاهان و درختان گرمسیری مانند کنار، رملیک و بادام کوهی، بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی این کوهستان را تشکیل می‌دهند.

در مجموع، تنوع زیستی بالای گیاهی و جانوری، تنگوان را به یکی از ارزشمندترین مناطق تحت مدیریت حفاظتی در شمال خوزستان تبدیل کرده است که حفاظت از آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تاریخچه کوه تنگوان

 کوه تنگوان علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در تاریخ منطقه نیز می‌باشد.

قدمت این کوه به دوران هلوسن یعنی حدود 10 هزار سال پیش بازمی‌گردد. نام تنگوان از ترکیب دو واژه «تنگ» و «وان» گرفته شده‌ است. تنگ وان به معنای تنگه یا دروازه‌ای بوده که ورودی شهر وان یا آوان در دوران حکومت ایلامیان را تشکیل می‌داده است.

یافته‌های باستان‌شناسان حاکی از آن است که انسان‌ها از دوران باستان در این کوهستان سکونت داشته‌اند. آثاری مربوط به دوران میترایی، زرتشتی و دیگر ادوار تاریخی در تنگوان کشف شده است.

بنابراین تنگوان دارای قدمتی چند هزار ساله بوده و یکی از مناطق مسکونی و رفت‌وآمد انسان‌ها از دوران باستان تاکنون به‌شمار می‌رود که ارزش تاریخی بسیار بالایی دارد.

کوه تنگوان آذربایجان غربی هواشناسی

کوهستان زیبای تنگوان در منطقه گرمسیری شمال خوزستان واقع شده است. به دلیل نزدیکی به دریاچه سد دز، آب و هوا کوه تنگوان مرطوب و گرم است.

بهترین زمان سفر به کوه تنگوان  فصل زمستان و اوایل بهار است.

در فصل زمستان به دلیل کاهش دما، آب و هوای تنگوان مطبوع‌تر شده و گردشگران می‌توانند به راحتی از طبیعت بکر این کوهستان و منطقه حفاظت شده چهل‌پا، دریاچه سد دز و دیگر جاذبه‌های تنگوان دیدن کنند.

همچنین اوایل بهار با شکوفایی گیاهان و طبیعت زیبای تنگوان، فرصت مناسب دیگری برای بازدید از این کوهستان خواهد بود.

کوه بیست

فروشگاه کوه بیست مجموعه کاملی از انواع لوازم و تجهیزات کوهنوردی حرفه‌ای و باکیفیت را با بهترین قیمت‌ها عرضه می‌کنیم.

انواع کفش و لباس کوهنوردی، طناب، کارابین، چادر، ابزار و تجهیزات ایمنی، نقشه و کتاب و …

همگی با برندهای معتبر و کیفیت عالی در فروشگاه ما یافت می‌شود.

برای خرید آسان و مطمئن، فقط کافیست وارد سایت فروشگاه کوهنوردی کوه بیست شوید و محصول مورد نیازتان را انتخاب و سفارش دهید.

سخنی در آخر

ارتفاعات زیبا و تاریخی کوه تنگوان، واقع در شمال استان خوزستان، یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار زیبا در جنوب ایران است.

این کوهستان دارای قله‌ای به ارتفاع حدود 600 متر، دیواره‌های صخره‌ای صاف برای صخره‌نوردی، طبیعت بکر و زیستگاه‌های حیات وحش و همچنین اهمیت و قدمت تاریخی فراوانی است.

وجود سد و نیروگاه دز در کنار دره تنگوان و دریاچه زیبای پشت آن، منظره‌ای دیدنی به این کوهستان بخشیده است.

تنگوان با داشتن چنین ویژگی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، یکی از بهترین مقاصد گردشگری و طبیعت‌گردی در شمال خوزستان به‌شمار می‌رود که سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

 

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر