جمعه 30 شهریور 1403
صفحه اصلیآموزشیتاخیر در ابلاغ وام ۸۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن

تاخیر در ابلاغ وام ۸۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن

مسکن

با وجود تصویب افزایش وام ساخت مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان در شورای عالی مسکن، عدم ابلاغ این مصوبه توسط بانک مرکزی باعث شده تا سازندگان و پیمانکاران در تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن با مشکلات جدی مواجه شوند.

این تاخیر در پرداخت تسهیلات، برخلاف قانون جهش تولید مسکن است که بر لزوم تخصیص ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به بخش مسکن تأکید دارد، اما اجرای این قانون هنوز به طور کامل محقق نشده است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای تقویت و تولید مسکن در کشور، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن است. این تسهیلات می‌تواند زمینه‌ساز سرعت بخشیدن به پروژه‌های ساخت و ساز مسکن در کشور باشد. در حال حاضر، بسیاری از واحدهای مسکن در قالب پروژه‌های نهضت ملی در انتظار دریافت این تسهیلات هستند، اما به رغم تصویب افزایش تسهیلات ساخت به ۸۰۰ میلیون تومان در شورای عالی مسکن، بانک مرکزی هنوز این مصوبه را ابلاغ نکرده است.

بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها موظف هستند که ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. این اقدام می‌تواند به تقویت توان تولید سازندگان کمک کند و موجب تسریع در تکمیل پروژه‌های ساختمانی شود. اما متاسفانه، عدم پایبندی برخی بانک‌ها به این قانون باعث شده تا بسیاری از سازندگان از ادامه پروژه‌های خود دلسرد شوند.

این سرعت لاک‌پشتی به معنای آن است که یک میلیون مسکن دولتی به جای اینکه در دو سال ساخته شود ممکن است در صورت پابرجا بودن مشکلات و ناهماهنگی‌های موجود در 10 سال احداث شود.

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر